Jazz trzynastego i na dodatek w piątek.
TRIO MAKU / “Klucz do oznaczania traw” (The Key For The Determination Of The Grass) / Młoda Scena Jazzowa / premiera
Wojtek Makowski – guitar, laptop / Bartek Łazarski – double bass / Wojtek Kurek – drums, synth
TRIO MAKU powstało z inicjatywy gitarzysty Wojtka Makowskiego. Przestrzenią twórczą jest nie tylko dźwięk, ale także wzajemna interakcja twórców. Wspólne wyczucie gęstości czasu, odkrywanie zależności harmonicznych i budowanie dramaturgii odbywa się w atmosferze wysokiej koncentracji, wtedy pojawia się intuicyjne i telepatyczne wyczucie muzyki.
Artyści grają głównie własne kompozycje liryczne, dramatyczne, pomiędzy intensywnością, a przestrzenią i spokojem.
Granie w ich wykonaniu, to ekspresja nawiązująca stylem do klasyki jazzu, czasem jest to minimalizm, rodzaj muzyki filmowej lub pełna improwizacja.
LINKI:
Bandcamp: http://triomaku.bandcamp.com/releases (posłuchaj sobie)
Facebook: https://www.facebook.com/TrioMaku
MARIUS NESET (N) / „Pinball” / Norway.NOW / pierwszy raz w Polsce
Marius Neset – tenor and soprano saxophones / Ivo Neame – piano, Hammond B3 organ / Jim Hart – vibraphone and marimba / Peter Eldh – double bass / Anton Eger – drums and percussion
Saksofonista Marius Neset jest cudem. Sprawia, że jego instrument tańczy jak gazela i szybuje jak orzeł, jest także genialnym kompozytorem – napisał w recenzji albumu Golden Xplosion pracujący dla „The Telegraph” Ivan Hewitt. Twórczość młodego Norwega spotkała się z pozytywnymi opiniami wielu dziennikarzy na całym globie. Zdaniem Raya Comiskeya z „The Irish Times” Neset na pewno będzie ważną postacią na europejskiej scenie jazzowej, John Fordham z The Guardian widzi w nim jednego z największych muzyków swojego pokolenia, z kolei Terje Mosnes współpracujący z dziennikiem Dagbladet stawia mocną tezę, jakoby od czasów Jana Garbarka nie było w Norwegii lepszego saksofonisty.
Droga do sukcesu rozpoczęła się dla Neseta bardzo szybko, bo już w wieku pięciu lat uczył się gry na perkusji, co – jak twierdzi – dało mu podstawowe pojęcie o rytmie i spowodowało, że po chwyceniu za saksofon miał do niego specyficzne podejście. Zanim wydał solowy debiut, współpracował z grupą JazzKamikaze, która skupiała muzyków z Norwegii, Szwecji oraz z Danii. Znalazł się w niej między innymi Daniel Heløy Davidsen, którego polska publiczność zna z albumów Czesław Śpiewa. Grupa spotkała się z przychylnością słuchaczy oraz krytyków, ale dopiero wydanie Suite For The Seven Mountains pod własnym nazwiskiem trwale zwróciło uwagę jazzowego świata na Mariusa Neseta.
Norweski jazz bywa nazywany „Muzyką Gór” z powodu jego nawiedzonego, mistycznego brzmienia. W twórczości Neseta można odnaleźć fragment tego, ale jest tam także zaraźliwa energia oraz harmoniczny dynamizm, które są bardzo odmienne, a zarazem ogromnie orzeźwiające – tymi słowami Ivan Hewitt skomentował styl Neseta. Sam saksofonista ma podobne zdanie: myślę, że mam norweskie brzmienie, ale w innym sensie niż poprzednie pokolenie norweskich muzyków. Przyczyną mogą być skrajnie różne inspiracje, jakie Neset deklaruje. Jednym ciągiem wymienia Edvarda Griega, Röyksopp, Weather Report, Radiohead, Wayne’a Shortera oraz Franka Zappę. Jego najnowsze wydawnictwo – Pinball jest esencją tego wieloelementowego brzmienia, a Ian Patterson z All About Jazz napisał o nim: jak w tytułowym „Pinballu”, Neset gładko przemieszcza się po rozległym muzycznym terenie, często uderzając w dzwonki i zdobywając masę punktów przy każdym rykoszecie. „Pinball” to kolejny ważny dodatek w krótkiej, ale już teraz bardzo imponującej dyskografii Neseta.
LINKI:
www: http://www.mariusneset.info
Facebook: https://www.facebook.com/mariusnesetmusic
Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Marius_Neset
YouTube: https://www.youtube.com/results?search_query=Marius+Neset
wydarzenie na Facebooku:
https://www.facebook.com/events/443781235800843/