Piąta linia drzew | Filip Kampka

wernisaż: 21.07.23, 19:00
wystawa: 22.07 — 06.08.2023

Punktem wyjścia do stworzenia wystawy jest pejzaż. Tęsknota za prostotą, przebodźcowanie i nadmiar zjawisk związanych ze złożoną naturą człowieka pokierował Filipa Kampkę w strony pozbawione tego typu zakłóceń. Zamiast ucieczek w czeluść internetowych przestrzeni zaczął wychodzić na przeciw urokom flory i fauny bez ludzkich ingerencji. Pejzaże które prezentuje nie są bezpośrednim efektem pracy na zewnątrz. Poza medium malarskim jakim obejmuje wspomnianą tematykę, podjął próbę przefiltrowania widzianych krajobrazów przez drugi rodzaj medium jakim jest pamięć. Przypominanie sobie obrazu to dla Kampki absolutnie frapująca rzecz. Zastanawia się na ile może pamiętać kolor, formę i fakturę, a na ile wydaje mu się, że je pamięta. Koniec końców z tych chwil wytchnienia na łonie natury oraz ćwiczeń pamięciowych, powstało kilka ciekawych form plastycznych, do których obejrzenia serdecznie zachęca. 

FILIP KAMPKA urodzony 27 marca 1996 roku w Częstochowie. Jest absolwentem Wydziału Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie w czerwcu 2021 roku obronił dyplom magistra sztuki z wyróżnieniem. Finalista konkursu malarskiego dla absolwentów ,,Promocje 2021’’ a także II edycji konkursu malarskiego im. Wojciecha Fangora oraz Triennale Malarstwa Studenckiego w Rzeszowie. Uczestnik wielu wystaw na terenie Trójmiasta i kraju, kilkukrotny stypendysta Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Jego obrazy zostały zakupione do kolekcji m-banku w roku 2020 i 2021. Wiele z nich znajduje się w prywatnych kolekcjach w kraju i za granicą. Jest artystą intermedialnym, zajmuje się równolegle dźwiękiem, obrazem, słowem i obiektem, medium dobiera pod kątem jak najlepszej czytelności przekazu pracy. W 2018 roku zadebiutował jako poeta w piśmie literackim „Autograf”. Obecnie uczy malarstwa i rysunku w liceum sztuk plastycznych w Gronowie Górnym, Żyje, tworzy i pracuje w Elblągu. Tym co wydaje się stałe w działaniach Filipa Kampki, jest dotykanie obszarów zagadnienia pamięci. Bazując na wspomnieniach ważnych miejsc ze swojej historii, artysta stara się wydobyć zapamiętane materie, łącząc je intuicyjnie z wyciąganymi z pamięci formami czy kolorami. Całość, po przejściu weryfikacji, zaczyna stanowić specyficzny pomnik tego co artysta nazywa esencją swoich wizualnych przeżyć. Duży wpływ na artystę miały dzieła takich myślicieli jak Maurice Merleau-Ponty, Mircea Eliade, Hans-Georg Gadamer, Paul Ricoeur czy Michel Foucault. 

fot. Jan Rusek