kwadrat trzeci z trzech, na kilka dni, prawie tuż tuż przed Little Festivalem. Na zamknięcie tego “małego” festiwalu czekają nas dwie polskie premiery: Automat oraz Qluster wspierany przez Luma.Launisch Visuals. Serio – zapowiada się świetny i ciekawy wieczór – kto może, niech się wybierze! Przekonajcie się sami, klikając w linki pod tekstami o zespołach.

AUTOMAT  /Niemcy/

Po raz pierwszy w Polsce!

JOCHEN ARBEIT (Einstürzende Neuabuten, Die Haut)
ACHIM FÄRBER (Project Pitchfork, Prag, Phillip Boa)  
GEORG ZEITBLOM (Sovetskoe Foto)

AUTOMAT to projekt gitarzysty EINSTÜRZENDE NEUABUTEN i DIE HAUT (z którym grał i koncertował sam NICK CAVE). Myślą przewodnią tego zespołu jest przekonanie, iż matką wszystkich analogowych, minimalistycznych gatunków pop jest dub. Rytm i dźwięk są ważniejsze od melodii, zaś minimalizm i powtarzanie dźwięków objawia się w formie zmiany, choćby dlatego, że koncentruje i skłania do małych, ale ważnych szczegółów. Zgodnie z tym założeniem berlińskie trio AUTOMAT nagrało wyjątkowy album „Plusminus”. Oczywiście, nie mamy do czynienia z klasycznym dubem. Grzmiące linie basu, delirium rytmu i hipnotyczne dźwięki sprawiają, że pojęcie kategorii oraz gatunków wydaje się zbędne. Muzyka projektu AUTOMAT przypomina tajemniczy monolit z “Odysei Kosmicznej 2001” STANLEYA KUBRICKA. Nie ma tu nic, czego można się trzymać, a jednak jest tak wiele, że słuchacz jest transportowany w głąb pewnego rodzaju transu i tajemniczej przestrzeni. To istne arcydzieło z udziałem takich gości jak BLIXA BARGELD (Einstürzende Neuabuten, Nick Cave & The Bad Seeds), GENESIS BREYER P-ORRIDGE (Psychic TV, Throbbing Gristle, Current 93) i LYDIA LUNCH. Z zespołem współpracuje także MAX LODERBAUER (niesamowity spec m.in. od przedziwnych, głębokich i mistycznych dźwięków elektronicznych).

…Automat to idealna nazwa dla naszego zespołu, ponieważ to ma wiele wspólnego z naszą muzyką. Gramy jak maszyny, jesteśmy robotami – WE ARE THE ROBOTS…”.

LINKI:
https://www.youtube.com/watch?v=jNakIONFiGc https://www.youtube.com/watch?v=vEvpvXk9yHo
https://www.youtube.com/watch?v=h9azs7r3MSc

QLUSTER  (Niemcy/Austria)  
+ LUMA.LAUNISCH VISUALS /Austria/

Po raz pierwszy w Polsce!

HANS-JOACHIM ROEDELIUS (fortepian, analogowe syntezatory, elektronika)
ONNEN BOCK (analogowe syntezatory, elektronika)
ARMIN METZ (fortepian, analogowe syntezatory, elektronika)
FLORIAN TANZER / LUMA.LAUNISCH (wizualizacje na żywo)

Najpierw był KLUSTER (1969-1971), potem CLUSTER (od 1971), a teraz QLUSTER (od 2010) – tak wygląda niezwykła przemiana, owocująca obecnie trzecią inkarnacją, jednej z pierwszych i najważniejszych niemieckich grup elektronicznych, poszukujących zupełnie nowych brzmień i kierunków w muzyce. W tamtych latach był to kamień milowy elektronicznych eksperymentów. Od samego początku tworzył ten projekt HANS-JOACHIM ROEDELIUS; przez wiele lat towarzyszył mu DIETER MOEBIUS, a na początku także słynny CONRAD SCHNITZLER (obaj panowie, niestety, już nie żyją). Z CLUSTEREM współpracował CONNY PLANK oraz BRIAN ENO. Grupa zyskała sławę na całym świecie i obecnie jest uważana za pionierów niemieckiej muzyki elektronicznej. Zespół został też zaszufladkowany do kanonu krautrocka – poruszał się bowiem w bardzo szerokim paśmie zainteresowań muzycznych, od syntezatorowych brzmień w poetyce industrialnej surowości czy ambientalnej delikatności, aż  po rock progresywny, krautrock, czy New Age (z BRIANEM ENO); czerpał też wiele inspiracji z wczesnych twórców  HYPERLINK “https://pl.wikipedia.org/wiki/Minimalizm_(muzyka)” o “Minimalizm (muzyka)” muzyki minimalistycznej. CLUSTER wywarł spory wpływ na muzykę elektroniczną i ambientową, zwłaszcza na COIL, OVAL, THE ORB, MOUSE ON MARS czy ROBERTA RICHA.

Od kilku lat nurt muzyki minimalistyczno-klasycznej, określanej mianem „neoklasycznej”, przeżywa swój rozkwit i wciąż zdobywa coraz większą rzeszę wielbicieli. Tacy muzycy jak NILS FRAHM, ÓLAFUR ARNALDS, CHILLY GONZALES czy MAX RICHTER są na szczycie popularności. Jako prekursor tego stylu postrzegany jest ERIK SATIE, który już ponad sto lat temu tworzył bardzo subtelne, głębokie, przejmująco piękne kompozycje minimalistyczne na fortepian.
Bez wątpienia jednym z pionierów muzyki neoklasycznej jest także HANS-JOACHIM ROEDELIUS. W jego twórczości pojawiają się wyraźne elementy muzyki klasycznej z dominującą rolą minimalistycznych melodii klasycznego fortepianu, przenikających się z najróżniejszymi brzmieniami elektronicznych syntezatorów, modulatorów czy generatorów dźwięku. Ta muzyka uwodzi pięknem ambientu, analogową i cyfrową pulsacją oraz hipnotyczno-kosmicznymi mikrodźwiękami..

Gdy w 1986 roku ROEDELIUS wydał solowy album “Like The Whispering Of The Wind”, na którym fortepian, zarówno jako instrument solowy jak i składnik muzyki elektronicznej, odgrywa dominującą rolę, termin "muzyka neoklasyczna” jeszcze nie istniał – miał się dopiero pojawić wiele lat później. 



QLUSTER bardzo rzadko występuje na żywo, więc będzie to wydarzenie bardzo wyjątkowe i zaszczytne!

LINK:
zobacz co mniej więcej usłyszysz i zobaczysz w niedzielę: https://vimeo.com/32626525

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *