It’s not a funny toy | Magdalena Nestorowicz

Bootleg wymyka się prostej definicji. W czasach PRL-u był traktowany jako coś nielegalnego. Masowo tworzono pirackie wersje figurek, które następnie trafiały na rynek. Aktualnie postrzega się je bardziej jako wytwór kreatywnej fantazji, egzemplarze robione są na małą skalę, domowym sumptem. Nie jest typową dziedziną sztuki, a wszystko co nietypowe musi cierpliwie czekać na zauważenie.

Na pierwszy rzut oka to zwykła figurka, jak te, które można kupić dzieciom w sklepie z zabawkami. Na kolejne spojrzenie często brakuje nam dziś u/odwagi, choć są tacy, którzy potrafią przejść na drugą stronę lustra, gdzie zaczyna się prawdziwa zabawa.


„It’s not a funny toy” jest o przełamywaniu stereotypów i przekonaniu, że nie wszystko musi być inkluzywne. Szczególnie teraz powinniśmy uczyć się współżyć z różnorodnością – dać sobie i światu przestrzeń na zmiany. Bootlegi są odpowiedzią na hipokryzję polityczną, kulturową, tożsamościową. Są poważnym żartem o wszystkich aspektach życia, które kpią z nas. Ta forma wyrazu wdzięczy się tym, że niczego nie musi, ale wszystko może. Bootleg toys to często duchologia w najczystszej postaci i zazwyczaj niezła zabawa konwencją, którą ograniczyć może tylko wyobraźnia.

Tworzenie bootlegów to długi i żmudny proces poszukiwań zabawek na pchlich targach, przygotowywaniu form z silikonu, odmierzania żywicy, czekania na rezultat i proces postprodukcyjny, w którym odlana postać nabiera nowego kontekstu i charakteru. Integralną częścią powstałej figurki jest opakowanie, które nierzadko decyduje o wartości finalnego dzieła, a wartość nigdy nie spada, jak dzisiejsza inflacja.

Czy to już sztuka? Czy tylko kolejny przerost formy nad treścią? Oceńcie sami i przynajmniej bawcie się dobrze.

Magdalena Nestorowicz (ur. 1993) ilustratorka, twórczyni bootleg toys. Jej prace to interdyscyplinarny miks, od małych, rzeźbiarskich form po ilustracje czy projektowanie graficzne. Jako jedna z nielicznych osób w Polsce tworzy bootleg toys. W procesie działań artystycznych chodzi przede wszystkim o nadanie zupełnie nowego kontekstu przedmiotom, które poddane obróbce, komentują bądź nawiązują do popkultury, nierzadko również do sytuacji ekologicznej, czy politycznej w kraju i na świecie. Transformowanymi obiektami są najczęściej vintage’owe figurki. Jej prace znajdują się w rękach kolekcjonerów sztuki współczesnej, a pomysły otrzymują uznanie za granicą.

Magdalena Nestorowicz (ur. 1993) ilustratorka, twórczyni bootleg toys. Jej prace to interdyscyplinarny miks, od małych, rzeźbiarskich form po ilustracje czy projektowanie graficzne. Jako jedna z nielicznych osób w Polsce tworzy bootleg toys. W procesie działań artystycznych chodzi przede wszystkim o nadanie zupełnie nowego kontekstu przedmiotom, które poddane obróbce, komentują bądź nawiązują do popkultury, nierzadko również do sytuacji ekologicznej, czy politycznej w kraju i na świecie. Transformowanymi obiektami są najczęściej vintage’owe figurki. Jej prace znajdują się w rękach kolekcjonerów sztuki współczesnej, a pomysły otrzymują uznanie za granicą.

https://www.instagram.com/magdanestor/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *