drugi dzień Dni Muzyki Nowej będzie wyglądać właśnie tak! 

Trzy Stacje

1. Małgorzata Walentynowicz • Voices & Piano | 2. Karol Nepelski • Tendonometry | 3. Krzysztof Cybulski • Musical robots

Najbardziej nieoczywistym przedsięwzięciem w ramach szóstych Dni Muzyki Nowej będzie projekt, który obejmie nie tylko salę koncertową, lecz niemal całą przestrzeń klubu Żak. Tytułowe Trzy Stacje to kino Żak, Sala Suwnicowa oraz Galeria Żak, gdzie zobaczyć będzie można instalację Krzysztofa Cybulskiego (twórcy Elektrisk Oransje – bezprzewodowego kontrolera muzycznego przypominającego włochatą piłkę), performance kompozytora Karola Nepelskiego (poruszane na ciele artysty czujniki będą wysyłać impulsy kreujące muzykę), a także wysłuchać utworów Petera Ablingera w wykonaniu pianistki Małgorzaty Walentynowicz skomponowanych w oparciu o komputerową analizę głosów Lecha Wałęsy, Mariny Abramović, Billie Holiday i Piera Paolo Pasoliniego.

Małgorzata Walentynowicz, pianistka od lat zajmuje się muzyką współczesną. Występuje solo, z orkiestrami, z zespołami, bierze udział w przedstawieniach multimedialnych, teatrach muzycznych, wykonuje utwory z elementami sztuki preformance’u. Od kilku lat współpracuje z międzynarodowymi zespołami: Ensemble Garage z Kolonii i Ensemble LUX:NM z Berlina.

Małgorzata Walentynowicz zdobyła pierwszą nagrodę̨ w prestiżowym konkursie interpretacji muzyki współczesnej Gaudeamus Interpreters Competition w Amsterdamie, a także nagrodę̨ The Yvar Mikhashoff Trust for New Music Buffalo w Nowym Jorku.

Jak twierdzi Ewa Szczecińska, redaktorka Polskiego Radia, jest „niewątpliwie najlepszą polską pianistką specjalizującą̨ się̨ w wykonawstwie muzyki współczesnej”.

Jest regularnie zapraszana do udziału w festiwalach na całym świecie. Wystąpiła m.in. na Festiwalu Nowej Muzyki Ultraschall w Berlinie, Acht Brücken w Kolonii, Letnich Kursach Muzyki Współczesnej w Darmstadt, Festiwalu Rainy Days w Luksemburgu, TonLagen Hellerau w Dreźnie, ISCM World New Music Days, Klangspuren w Austrii, Spaziomusica we Włoszech, Cairo Contemporary Music Days w Egipcie, oraz Tzlil Meudcan w Izraelu.

Koncertowała również̇ w USA na zaproszenie uniwersytetów Harvarda, Illinois i Louisville.

Małgorzata Walentynowicz występuje także na festiwalach muzyki współczesnej w Polsce (m.in. Warszawska Jesień́, Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova, Poznańska Wiosna Muzyczna, Festival Kwadrofonik). Jej koncerty były transmitowane przez Polskie Radio i czołowe niemieckie rozgłośnie. Dokonała nagrań dla wytwórni Wergo, DUX, Bôłt Records, Polmic, GENUIN.

Małgorzata Walentynowicz jest laureatką Pomorskiej Nagrody Artystycznej, Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury oraz nagrody trójmiejskiej redakcji Gazety Wyborczej „Sztorm Roku” w dziedzinie muzyki poważnej.

Karol Nepelski, kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2008 roku zdobył I nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Marka Stachowskiego za kompozycję “Feu Eternel” na orkiestrę symfoniczną. W 2009 roku realizował kompozycję komputerową (performance) w studiu NOTAM w Oslo. Prowadził wykłady m. in. w Rotterdamie, Kijowie i Budapeszcie.

Jest autorem muzyki instrumentalnej, scenicznej (opera i dramat), muzyki do filmu. Zajmuje się także muzyką elektroakustyczną, twórczością audio-video, a także performancem.

Jego twórczość była prezentowana na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej “Warszawska Jesień”, festiwalu muzyki współczesnej “Tonlagen” w Dreźnie, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Festiwalu Prawykonań w Katowicach, Międzynarodowych Dniach Kompozytorów Krakowskich, Śląskich Dniach Muzyki Współczesnej, Festiwalu Audio Art w Krakowie, Festiwalu Malta w Poznaniu oraz przez m.in. Kwartet Śląski, Ricciotti Ensemble z Amsterdamu, Kwartludium, Ensemble Nostri Temporis z Kijowa. Kompozycje Karola Nepelskiego, były prezentowane na Ogólnopolskiej Konferencji Estetycznej pt. ”Materia Sztuki” (2008) oraz “Estetyka Sztuk Performatywnych” (2012), a także Światowym Kongresie Estetycznym Aisthetics in Action (2013).

Krzysztof Cybulski, basista, kompozytor, twórca oprogramowania muzycznego, instrumentów i instalacji interaktywnych. Aktywny wykonawca i improwizator, wykorzystujący oprogramowanie i instrumenty własnej konstrukcji. Absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w zakresie kompozycji i aranżacji jazzowej. Od 2010 r. współtworzy artystyczną grupę nowomediową “panGenerator”, współpracującą m.in. z Muzeum Historii Żydów Polskich, Centrum Nauki Kopernik, Narodowym Instytutem Audiowizualnym, Krzysztofem Wodiczko, Niklasem Royem, prezentującą swoje prace m. in. na festiwalach Ars Electronica, Node, Biennale WRO. Wraz z grupą stworzył w 2013 r. instrument elektroniczny “Elektrisk Oransje”, zakwalifikowany do finału prestiżowego konkursu “Margaret Guthman Musical Instrument Competition” na Georgia Institute of Technology w USA. Jego instrument “Feedback Synth” wziął udział w półfinałach kolejnej edycji konkursu. W 2013 r. stworzył projekt muzyczno-technologiczny “Spectral Score” z udziałem wybitych instrumentalistów, prezentowany m. in. na Biennale WRO w 2015 r. Współpracował z artystami takimi, jak: Krzysztof Knittel, Maciej Wojtyszko, Anna Zaradny, Sławomir Wojciechowski, brał udział w festiwalach takich jak: Warszawka Jesień, Ad Libitum.

Felix Kubin • Takt Der Arbeit • Polska premiera

Felix Kubin – electronics, effects • Miłosz Pękala – percussions • Magdalena Kordylasińska-Pękala – percussions • Hubert Zemler – percussions

Proces pracy, technokracja, czas i synchroniczność: elektroniczny futurysta, pochodzący z Hamburga Felix Kubin przygotował muzyczny projekt „Takt der Arbeit” powiązany z filmami przemysłowymi i edukacyjnymi z okresu od lat 60. do 90. XX wieku. Industrializacja zawsze wymusza nowe choreografie, zapewnia rytmiczne impulsy, które tworzą przestrzeń dla muzyki w dowolnym miejscu. Kubin zaprosił do współpracy znakomitych polskich perkusistów: Huberta Zemlera, muzyka udzielającego się w wielu zespołach oraz autora solowych płyt w tym ostatniej, bardzo dobrej „Gostak & Doshes” oraz Miłosza Pękalę i Magdalenę Kordylasińską-Pękalę ze znakomitego Hob-beats Percussion Duo oraz zespołu Kwadrofonik, który w 2015 roku otrzymał Paszport Polityki w kategorii Muzyka Poważna. Projekt „Takt der Arbeit“ został zamówiony przez niemieckie radio NDR i zaprezentowany premierowo w Hamburgu w kwietniu 2015 roku. Koncert w Żaku będzie jego polską premierą.

Felix Kubin to kompozytor, aranżer, futurysta, muzyk awangardowy, eksperymentator. Uwielbia absurd, autokreację, łączenie muzyki z odległych biegunów, komponowanie i zabawę. Pochodzi z Hamburga i jest tak zamo zainspirowany Zachodem jak i Wschodem. Swoje pierwsze kroki stawiał w wieku 11 lat (efektów można posłuchać na wydanej w 2012 roku płycie “Teenage Tapes). Gra koncerty, prowadzi warsztaty, tworzy słuchowiska i specjalne projekty dźwiękowe. Wydał ponad tuzin płyt, a przy jeszcze większej liczbie współpracował z innymi muzykami. Łączy brzmienie analogowych syntezatorów z kiczowatymi melodyjkami i nostalgicznym synth-popem, nie boi się czerpać z tradycji lat 70. i 80., a jednocześnie brzmieć nowocześnie. Daje performance’o-wykłady i produkuje audycje radiowe dla takich stacji jak DLR, BR, WDR, SWR i Kunstradio Vienna. W 2012 Deutsche Akademie der Darstellenden Künste (Niemiecka Akademia Sztuk Performatywnych) uznała jego „Orphée Mécanique” za najlepszy spektakl radiowy roku. Prowadzi wydawnictwo Gagarin Records, w którym wyłuskuje perełki z pogranicza muzyki elektronicznej, a w 2012 powołał do życia Apolkalypso, oficynę wydającą 7-calowe winyle. Kubin jest jednym z pierwszych prawdziwych showmanów w szerokim świecie muzyki elektronicznej i nigdy nie wiadomo co wydarzy się na jego koncertach.

Magdalena Kordylasińska-Pękala i Miłosz Pękala współpracę w duecie perkusyjnym rozpoczęli w 2002 roku, jako studenci prof. Stanisława Skoczyńskiego w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie i obecnie są jedynym aktywnie działającym duetem tego rodzaju w Polsce i jednym z niewielu na świecie. Swój warsztat artystyczny kształtowali pod okiem takich pedagogów jak: Gert Mortensen, Jean Geoffroy, William Moersch, Ricardo Flores, Daniel Berg. Współpracowali także z Johnem Beckiem, Emmanuelem Sejourne, Stevenem Schickiem, Mathiasem Reumertem oraz Martą Klimasarą. Stworzyli Hob-beats duo oraz zespół Kwadrofonik. Uczestniczyli w wielu prestiżowych koncertach i festiwalach takich jak Warszawska Jesień, Crossdrumming Festival, Wieczory Muzyczne w Starej Dziekance, Portrety kompozytorów w Warszawie, Źródła i Inspiracje w Krakowie Perkusja Solo i w Zespole w Koszalinie, a ich koncerty zarówno w kraju jak i za granicą (Niemcy, Izrael, Brazylia) wzbudzają zachwyt publiczności oraz uznanie krytyków muzycznych.

Hubert Zemler to wykształcony akademicko perkusista, muzyk współtworzący kilka ważnych warszawskich zespołów sceny niezależnej. Przez lata zbierał doświadczenia ze skrajnie odległych muzycznych światów – od free jazzu (Kapacitron, Horny Trees), muzykę współczesną (Arturas Bumsteinas, Zdzisław Piernik), world music (Ritmodelia, Calle Sol), rock i blues (Neurasja, Incarnations), po ambitny pop w zespole Natu. Ciągle poszukujący, konsekwentnie podążający swoją drogą wytworzył własne, oryginalne brzmienie, poparte niespotykaną wrażliwością, pomysłowością i niebywałą techniką gry. Poza albumami z licznymi zespołami, wydał do tej pory dwie płyty solowe: „Moped“ i „Gostak & Doshes.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *