DOMINIK BUKOWSKI QUARTET FEAT. AMIR ELSAFFAR • trójmiejska scena jazzowa • premiera Dominik Bukowski – vibraphone • Amir ElSaffar – trumpet, santur • Adam Żuchowski – double bass • Patryk Dobosz – drums 

Dominik Bukowski na co dzień kojarzony z jazzem, nie zamyka się jedynie w tej estetyce. Otwarty na nowe konteksty dla swojej muzyki i inspiracje z całego świata, płynnie porusza się pomiędzy idiomem jazzowym, muzyką eksperymentalną, a nawet muzyką świata. Do swojego najnowszego projektu zaprosił nowojorskiego trębacza Amira ElSaffara, którego w 2014 roku opiniotwórczy amerykański magazyn jazzowy Downbeat postawił w jednym szeregu z Geraldem Claytonem, Robertem Glasperem, Esperanzą Spalding i Ambrose Akinmusire, uznając za jednego z najbardziej „cool“ artystów w nowej generacji jazzowej. Opiniotwórczy The Wire określił ElSaffara jako “muzyka niespotykanie kompetentnego, by łączyć jazz z muzyką arabską bez wyrządzania szkody któremukolwiek z nich”.

ElSaffar to pierwszorzędny trębacz o klasycznym wykształceniu zaznajomiony nie tylko z językiem współczesnego jazzu, ale sięgający po techniki pozwalające na odgrywanie mikrotonów i ozdobników właściwych muzyce arabskiej, a rzadko kiedy wykonywanych na trąbce. Jako wokalista i santurzysta kultywuje wymierającą wielowiekową irakijską tradycję muzyki Maqam. Jako kompozytor ElSaffar znany jest z wykorzystywania mikrotonów zaczerpniętych z Maqamu, dzięki którym udaje mu się osiągnąć innowacyjne podejście do harmonii i melodii. ElSaffar współpracował z jazzową legendą – Cecilem Taylorem oraz występował z takimi artystami jak: Vijay Iyer, Rudresh Mahanthappa, Mark Dresser, Gerry Hemingway, Marc Ribot, Henry Grimes czy Oliver Lake.

RALPH ALESSI • Quiver • premiera Ralph Alessi – trumpet • Gary Versace – piano • Drew Gress – bass • Nasheet Waits – drums

Niepowstrzymywanie pomysłowy – tak o Ralphie Alessim można było przeczytać w The New York Times po premierze albumu „Baida” w 2013 roku. Trębacz rozpoczynał karierę w rodzimym San Francisco, jednak z czasem przeniósł się do Nowego Jorku, by podjąć naukę pod okiem Charliego Hadena. Na zainteresowanie środowiska nie musiał długo czekać, w kolejnych latach występował między innymi ze Stevem Colemanem, Jasonem Moranem czy Ravim Coltranem. Chris Parker, autor związany z portalem London Jazz News wskazuje na esencję rzemiosła Alessiego: zdolność do formowania muzyki – za sprawą niesłychanie wrażliwego zespołu – w skomplikowane, często efemeryczne, ale zawsze naturalnie brzmiące, zainicjowane przez własną, palącą czystość oraz bezbłędną artykulację.

Marek Dusza w Rzeczpospolitej pisze: Alessi jest częstym gościem w Polsce, był członkiem amerykańskiego zespołu saksofonisty Macieja Obary. (…) Nowe kompozycje emanują elegancją, precyzją i ukrytą siłą improwizacji wszystkich członków zespołu. Liryczne frazy Alessiego mogą kojarzyć się trąbką Milesa Davisa z połowy lat 60. XX wieku, kiedy nagrywał on ze swym słynnym, drugim kwintetem. Jest jednak w nich drapieżność współczesnej sceny nowojorskiej, pewien niepokój towarzyszący dzisiejszym wydarzeniom na świecie.

Największą przyjemność słuchacze znajdą w odkrywaniu melodii, które nie narzucają się jak tematy w jazzowych standardach. Alessi i jego kompani zachęcają, by zgłębić tajemnice ich muzyki. Postrzępione rytmy perkusji Nasheeta Waitsa wprowadzają twórczy chaos, który porządkuje kontrabas Drew Gressa i fortepian Gary’ego Versace. Album „Quiver" Ralpha Alessiego powinien trafić do kolekcji wymagających miłośników jazzu.

LINK DO WYDARZENIA NA FB:
https://www.facebook.com/events/1743074715937353/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *